Εύποροι περιορίζουν τις ορέξεις τους, πολυτελή είδη πλήττονται και ειδικοί μιλούν για επανάσταση αξιών
The New York Times
Στη Γαλλία, γενέτειρα της υψηλής ραπτικής, η οικονομική ύφεση έγινε αισθητή σαν μάθημα ηθικής. Οι εύποροι πελάτες εξαναγκάστηκαν να περιορίσουν την ακόρεστη όρεξη τους γιά πολυτελή είδη και ο τομέας που εθεωρείτο άτρωτος από τις οικονομικές συγκυρίες δέχεται σήμερα πλήγμα.
Τα ακριβά καταστήματα στην Νέα Υόρκη είδαν τις πωλήσεις τους να καταβυθίζονται, ενώ ο Luis Vuittoματαίωσε τη δημιουργία του μεγαλύτερου και πολυτελέστερου καταστήματός του στο Τόκιο. Στους Γάλλους, όμως, η οικονομική κρίση προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία.
Ο Οίκος Chanel ανακοίνωσε ότι θα απολύσει 200 εποχικούς υπαλλήλους, μόλις το 1% του εργατικού δυναμικού των 16 χιλιάδων ανθρώπων. Η εφημερίδα Le Parisieείχε χαρακτηρίσει την ανακοίνωση «βόμβα».
Ωστόσο, στο Παρίσι κυριαρχεί η αντίληψη ότι η εποχή της «χυδαίας» πολυτέλειας πέρασε και από την τέφρα της θα αναδυθεί ένας παραδοσιακά γαλλικός τρόπος ζωής.
Το Le Figaro Magazine κυκλοφόρησε με οδηγό 12 σελίδων για «πιο λιτή» ζωή το 2009. Το περιοδικό προβλέπει ότι ο κόσμος θα εργάζεται λιγότερο και θα αφιερώνει περισσότερο χρόνο στην οικογένεια. Ενας ειδικός, μάλιστα, υποστήριξε ότι όλες αυτές οι μεταβολές των τάσεων είναι «πραγματική επανάσταση των αξιών».
Ο Αλέν Νεμάρ, διευθυντής του κοσμηματοπωλείου Μομπουσέν, ανέφερε σε συνέντευξή του ότι η διάσωση της βιομηχανίας ειδών πολυτελείας πρέπει να είναι εθνική προτεραιότητα, καθώς στη Γαλλία απασχολεί 100 χιλιάδες ανθρώπους. Είναι μέρος της γαλλικής πολιτιστικής κληρονομιάς, προσδίδει κύρος στη χώρα και αποτελεί πόλο έλξης όχι μόνο για τους λίγους τυχερούς. Αντί να διατηρηθεί στη ζωή με την κατασκευή υπερακριβών δερματίνων ειδών, ρολογιών κ.ο.κ., πρότεινε ριζική μείωση των τιμών. «Πρέπει να επιστρέψουμε στη λογική, στην εντιμότητα, στη διακριτικότητα, στην ομορφιά και στην δημιουργικότητα, στις πραγματικές μας αξίες».
Κάποιοι Γάλλοι διανοούμενοι προχώρησαν ένα βήμα ζητώντας το θάνατο της βιομηχανίας πολυτελών ειδών ως μέρος τελετουργικού εθνικής κάθαρσης.
«Από την εποχή των αρχαίων Ελλήνων τα είδη πολυτελείας έφεραν τη σφραγίδα της αθανασίας», εξηγεί ο Ζιλ Λιποβέτσκι, κοινωνιολόγος που έχει γράψει για τον καταναλωτισμό. «Αντιπροσωπεύουν τα υπολείμματα, τα κενά, την ανισότητα του πλούτου. Δεν έχουν λόγο ύπαρξης».
«Η οικονομική κρίση είναι σαν ένα καλό ανοιξιάτικό καθάρισμα του σπιτιού που κάνουμε εν αναμονή του θέρους - ηθικό και φυσικό», λέει ο Καρλ Λάγκερφελντ, ο σημερινός σχεδιαστής του Οίκου Chanel. «Αν δεν ζει κανείς τόσο έντονα γεγονότα, δεν υπάρχει δημιουργική εξέλιξη. Τα κόκκινα χαλιά, τα καλυμμένα με πολύτιμους λίθους περάσαν. Τώρα έρχεται η «νέα ταπεινοφροσύνη».
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_world_2_17/01/2009_299722
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα προτιμούσα να μην αφήνετε σχόλια χωρίς όνομα, βάλτε ένα όνομα ψευδώνυμο αρκεί να μην εμφανίζεται η γελοία περίπτωση ο/η Ανώνυμος