Όπως συνηθίζει τους τελευταίους 18 μήνες, ο Άντι Ρουστ, από το Νανίτον της Κεντρικής Αγγλίας, οδήγησε το αυτοκίνητό του, ένα μπλε ντιζελοκίνητο Ρeugeot 205, σε αγρόκτημα της περιοχής, όπου οι πινακίδες δείχνουν προς μία πλευρά για αυγά και προς άλλη για λάδι.
Αφού ξεβίδωσε το καπάκι, φλυαρούσε ενώ ο Κόλιν Φρίντλος, ο ιδιοκτήτης του αγροκτήματος, έριχνε στο ντεπόζιτο καυσίμων του αυτοκινήτου τρία μεγάλα δοχεία χρησιμοποιημένου λαδιού- χρωματισμένου πράσινου, ώστε να υποδηλώνεται ο οικολογικός χαρακτήρας του.
Ο
Φρίντλος έχει ένα από τα εκατοντάδες μικρά εργοστάσια στη Βρετανία που επεξεργάζονται και συχνά πωλούν απευθείας σε ιδιώτες χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι, το οποίο μπορούν να χρησιμοποιήσουν ακόμη και σε μη τροποποιημένα αυτοκίνητα ντίζελ, από Ford μέχρι Μercedes. Πέρυσι, όταν η τιμή του αργού είχε φθάσει τα 147 δολάρια το βαρέλι, πολλές μεγάλες εταιρείες στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ σχεδίαζαν να δημιουργήσουν εργοστάσια, τα οποία θα συγκεντρώνουν και θα διυλίζουν χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι μετατρέποντάς το σε βιοντίζελ.
Η η πτώση των τιμών του πετρελαίου έβαλαν στο συρτάρι αυτά τα μεγάλα σχέδια.
Όμως μικρότερες και απλούστερες εγκαταστάσεις, όπως αυτή του Φρίντλος, έρχονται να συμπληρώσουν το κενό, καθώς κατακλύζονται από προσφορές για δωρεάν χρησιμοποιημένα λάδια από εστιατόρια.
Πράσινη επιλογή Το χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι έχει προσελκύσει τα τελευταία χρόνια την προσοχή ως μια καθαρότερη, λιγότερο δαπανηρή εναλλακτική επιλογή για τα οχήματα απ΄ ό,τι τα ορυκτά καύσιμα.
Σε πολλές χώρες, περιλαμβανομένων των ΗΠΑ, το λάδι συγκεντρώνεται από εταιρείες και διυλίζεται σε μια μορφή ντίζελ.
Μερικές πόλεις το χρησιμοποιούν στα δημοτικά λεωφορεία. Και μερικοί οδηγοί έχουν πειραματιστεί φιλτράροντας οι ίδιοι το λάδι και χρησιμοποιώντας το ως καύσιμο.
Στη Βρετανία ωστόσο έχει επικρατήσει μια διαφορετική τακτική. Ο Τζον Νίκολσον έχει ιδρύσει μια μικρή εταιρεία στην Ουαλία και παραδίδει δοχεία πράσινου καυσίμου στην πόρτα εκατοντάδων πελατών του, περίπου όπως ο γαλατάς.
Άλλοι, όπως ο Άντι Ρουστ, περνούν με το αυτοκίνητό τους από το αγρόκτημα του Φρίντλος για να «φουλάρουν».
Το λάδι, λέει, «είναι καλό για το περιβάλλον και είναι τουλάχιστον 10% φθηνότερο από το ντίζελ, ακόμη και τώρα που έχουν πέσει οι τιμές»- πέρσι ήταν 30% φθηνότερο.
Δεν θα ανατρέψει την κλιματική αλλαγή ΠΑΝΤΩΣ, η χρήση μαγειρικού λαδιού ουδέποτε θα εξαλείψει την ανάγκη να υπάρχουν βενζινάδικα ούτε θα αποτρέψει από μόνη της την κλιματική αλλαγή, λένε οι εμπειρογνώμονες του τομέα των μεταφορών.
«Δεν μπορείς να φας αρκετές τηγανητές πατάτες», για να καλύψεις όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στη Δύση, εξηγεί ο Πέντερ Τζένσεν, ειδικός στις μεταφορές στην Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος.
Το πολύ πολύ, προσθέτει, το μαγειρικό λάδι να μπορέσει να υποκαταστήσει ένα μικρό ποσοστό τής κατανάλωσης ντίζελ. Επισημαίνει όμως ότι πρόκειται για ένα από πολλά μικρά μέτρα που, όλα μαζί, θα μπορούσαν να επιδράσουν σημαντικά στη μείωση των εκπομπών των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Πριν από δύο χρόνια, στο πλούσιο λονδρέζικο προάστιο του Λέδερχεντ, ο Κρις Λέβεριτ άρχισε να φιλτράρει λάδι από το εστιατόριό του, την «Τrattoria Vecchia», για να γεμίζει το ντεπόζιτο του αυτοκινήτου.
Τώρα φτιάχνει ένα μικρό εμπορικό εργοστάσιο προκειμένου να παράγει 132 γαλόνια την ημέρα στην αυλή του.
Ο συνεταίρος του, ο οποίος είναι διανομέας κρασιών, παραλαμβάνει δοχεία με χρησιμοποιημένο λάδι όταν παραδίδει κρασί σε δεκάδες εστιατόρια μέσα και γύρω από το Λονδίνο.
Λέει όμως ότι πολλοί αυτοκινητιστές παραμένουν διστακτικοί. «Αντιδρούν στο να βάλουν στο πολύτιμο αυτοκίνητό τους κάτι που έχει παρασκευαστεί στον νεροχύτη», εξηγεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα προτιμούσα να μην αφήνετε σχόλια χωρίς όνομα, βάλτε ένα όνομα ψευδώνυμο αρκεί να μην εμφανίζεται η γελοία περίπτωση ο/η Ανώνυμος