Σύμφωνα με τα διδάγματα του Ισλάμ, οι ανθρώπινες πράξεις διαχωρίζονται σε επιτρεπόμενες (χαλάλ) και μη (χαράμ). Μία απ τις πιο απαγορευμένες πράξεις για έναν καλό μουσουλμάνο είναι η είσπραξη εγγυημένου επιτοκίου (ρίμπα) από τα δάνεια που δίνει ή από την απλή τοποθέτηση κεφαλαίου σε κάποια τράπεζα.
Το ισλαμικό χρηματοοικονομικό σύστημα φροντίζει τα έσοδα από τοποθετήσεις κεφαλαίου να είναι χαλάλ, οπότε η επιχείρηση στην οποία γίνεται μια επένδυση δεν μπορεί να σχετίζεται με απαγορευμένα απ τη σαρία πράγματα, όπως το αλκοόλ, ο τζόγος, η πορνογραφία κ.ά. Στην πράξη βέβαια αυτό δεν τηρείται απόλυτα, καθώς ένα ποσοστό μικρότερο ή ίσο με 5% των εσόδων (όχι των επενδύσεων) μπορεί να προέρχεται από χαράμ οικονομικές δραστηριότητες.
Ανάμεσα στις ισλαμικές τράπεζες υπάρχουν μερικές επιμέρους πρακτικές διαφορές, επειδή καθεμιά έχει το δικό της θρησκευτικο-οικονομικό συμβούλιο, που επιτρέπει ή όχι μια επένδυση.
Πάντως, εξ αρχής τα ισλαμικά κεφάλαια τροφοδοτούσαν επιχειρήσεις της πραγματικής οικονομίας ιδιαιτέρως τις εμπορικές, αφού κι ο Προφήτης υπήρξε έμπορος. Οπως δείχνει μια έρευνα που καλύπτει το διάστημα 1974-1999, από το εμπόριο προέρχεται το 32% των κερδών, που παρουσίασαν οι ισλαμικοί χρηματοοικονομικοί οργανισμοί, ενώ το 17% απ τη βιομηχανία και το 16% από την ακίνητη περιουσία.
Οι δύο κανόνες
Η ισλαμική διδασκαλία επιβάλλει τον κανόνα του μουντχαράμπα, δηλαδή το μοίρασμα των κερδών (ή των απωλειών) που έχει μια επένδυση μεταξύ κεφαλαιούχου και επιχειρηματία ή εναλλακτικά το μουσχαρακά, όπως ονομάζεται η κοινοπραξία. Και οι δύο κανόνες ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο πτώχευσης μιας επιχείρησης, τουλάχιστον λόγω πρόσκαιρης δυσπραγίας.
Η τράπεζα δηλώνει στον πελάτη το κόστος του χρήματος και προσθέτει ένα ποσό. Ακόμα κι έτσι, δεν υπάρχουν ψιλά γράμματα, που συχνά αποτελούν το δόκανο για τους οφειλέτες των συμβατικών τραπεζών. Επίσης, αν κάποιος αγοράσει σπίτι με δάνειο το οποίο δεν μπορεί να αποπληρώσει, πολλές φορές η τράπεζα αγοράζει το σπίτι σε τιμή που ανταποκρίνεται στην αξία του, επιστρέφοντας στον δανειολήπτη μέρος του ποσού που έχει καταβάλει.
Με το ξέσπασμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης η αντοχή των χρηματοπιστωτικών οργανισμών που ακολουθούν τους νόμους της σαρία τους έκανε ακόμα ελκυστικότερους.
Οι ισλαμικές τράπεζες, καθαρές από «τοξικές» επενδύσεις, καλούνται πλέον να δείξουν τον δρόμο και στις υπόλοιπες, όπως επεσήμαναν οι σύνεδροι του Παγκόσμιου Ισλαμικού Οικονομικού Φόρουμ, που πραγματοποιήθηκε στις αρχές Μαρτίου στην Τζακάρτα της Ινδονησίας. Ο πρόεδρος της χώρας κάλεσε τις ισλαμικές τράπεζες να παίξουν τον ρόλο ιεραποστόλου επιβάλλοντας τις ισλαμικές αρχές στις οικονομίες της Δύσης.
Η ΔΙΚΑΙΩΣΗ
Το Βατικανό κάνει τη σαρία ...εικόνισμα
Στη Βρετανία όπου τράπεζες καταρρέουν οι πέντε ισλαμικές τράπεζες κι οι υπόλοιποι 17 ισλαμικοί χρηματοοικονομικοί οργανισμοί αύξησαν τα αποθεματικά τους μέσα στο 2008.
Οι περιορισμοί που θέτει ο ισλαμικός νόμος στην τοποθέτηση κεφαλαίων σε οικονομικά προϊόντα, έσωσε τα ισλαμικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα από τις τοξικές επενδύσεις. Ενδεικτικά, στη Βρετανία, όπου τράπεζες-γίγαντες (με πήλινα πόδια) κρατικοποιούνται ή γκρεμίζονται, οι πέντε ισλαμικές τράπεζες κι οι υπόλοιποι 17 ισλαμικοί χρηματοοικονομικοί οργανισμοί χαίρουν άκρας υγείας και αισιοδοξούν για το μέλλον, αφού αύξησαν τα αποθεματικά τους μέσα στο 2008.
Την οικονομική σαρία ασπάζεται πλέον και το... Βατικανό. Στην εφημερίδα της Αγίας Εδρας (Osservatore Romano), στο κύριο άρθρο, καταγράφεται η απόλυτη αποδοχή των ισλαμικών αρχών για την οικονομία, οι οποίες, αν υιοθετούνταν, θα γεννούσαν ένα ηθικότερο τραπεζικό σύστημα.
Ο συντάκτης του άρθρου προτείνει την έκδοση των ομολόγων, συμβατών με τον ισλαμικό νόμο, από δυτικές τράπεζες και κράτη.
Τα κεφάλαια που θα συγκεντρώνονταν θα μπορούσαν ν αναζωογονήσουν τη χειμαζόμενη βιομηχανική παραγωγή και τον κατασκευαστικό κλάδο. Συγκεκριμένα, σημειώνει, θα μπορούσε «να χρηματοδοτηθεί η αυτοκινητοβιομηχανία η Ολυμπιάδα του Λονδίνου»!
Η προφητεία του 3ου προέδρου των ΗΠΑ
«Φρονώ πως τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα είναι περισσότερο επικίνδυνα για τις ελευθερίες μας κι από στρατούς. Εάν ο λαός μας επιτρέψει ποτέ σε ιδιωτικές τράπεζες να ελέγξουν το ζήτημα των χρημάτων του, αυτές μέσω του πληθωρισμού και ακολούθως μέσω του αποπληθωρισμού, θα στερήσουν τους ανθρώπους από κάθε περιουσιακό στοιχείο, μέχρι τα παιδιά τους να ξυπνήσουν άστεγα στην ήπειρο την οποία οι πρόγονοί τους κατέκτησαν».
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12337&subid=2&tag=12732&pubid=7045104
Το ισλαμικό χρηματοοικονομικό σύστημα φροντίζει τα έσοδα από τοποθετήσεις κεφαλαίου να είναι χαλάλ, οπότε η επιχείρηση στην οποία γίνεται μια επένδυση δεν μπορεί να σχετίζεται με απαγορευμένα απ τη σαρία πράγματα, όπως το αλκοόλ, ο τζόγος, η πορνογραφία κ.ά. Στην πράξη βέβαια αυτό δεν τηρείται απόλυτα, καθώς ένα ποσοστό μικρότερο ή ίσο με 5% των εσόδων (όχι των επενδύσεων) μπορεί να προέρχεται από χαράμ οικονομικές δραστηριότητες.
Ανάμεσα στις ισλαμικές τράπεζες υπάρχουν μερικές επιμέρους πρακτικές διαφορές, επειδή καθεμιά έχει το δικό της θρησκευτικο-οικονομικό συμβούλιο, που επιτρέπει ή όχι μια επένδυση.
Πάντως, εξ αρχής τα ισλαμικά κεφάλαια τροφοδοτούσαν επιχειρήσεις της πραγματικής οικονομίας ιδιαιτέρως τις εμπορικές, αφού κι ο Προφήτης υπήρξε έμπορος. Οπως δείχνει μια έρευνα που καλύπτει το διάστημα 1974-1999, από το εμπόριο προέρχεται το 32% των κερδών, που παρουσίασαν οι ισλαμικοί χρηματοοικονομικοί οργανισμοί, ενώ το 17% απ τη βιομηχανία και το 16% από την ακίνητη περιουσία.
Οι δύο κανόνες
Η ισλαμική διδασκαλία επιβάλλει τον κανόνα του μουντχαράμπα, δηλαδή το μοίρασμα των κερδών (ή των απωλειών) που έχει μια επένδυση μεταξύ κεφαλαιούχου και επιχειρηματία ή εναλλακτικά το μουσχαρακά, όπως ονομάζεται η κοινοπραξία. Και οι δύο κανόνες ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο πτώχευσης μιας επιχείρησης, τουλάχιστον λόγω πρόσκαιρης δυσπραγίας.
Η τράπεζα δηλώνει στον πελάτη το κόστος του χρήματος και προσθέτει ένα ποσό. Ακόμα κι έτσι, δεν υπάρχουν ψιλά γράμματα, που συχνά αποτελούν το δόκανο για τους οφειλέτες των συμβατικών τραπεζών. Επίσης, αν κάποιος αγοράσει σπίτι με δάνειο το οποίο δεν μπορεί να αποπληρώσει, πολλές φορές η τράπεζα αγοράζει το σπίτι σε τιμή που ανταποκρίνεται στην αξία του, επιστρέφοντας στον δανειολήπτη μέρος του ποσού που έχει καταβάλει.
Με το ξέσπασμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης η αντοχή των χρηματοπιστωτικών οργανισμών που ακολουθούν τους νόμους της σαρία τους έκανε ακόμα ελκυστικότερους.
Οι ισλαμικές τράπεζες, καθαρές από «τοξικές» επενδύσεις, καλούνται πλέον να δείξουν τον δρόμο και στις υπόλοιπες, όπως επεσήμαναν οι σύνεδροι του Παγκόσμιου Ισλαμικού Οικονομικού Φόρουμ, που πραγματοποιήθηκε στις αρχές Μαρτίου στην Τζακάρτα της Ινδονησίας. Ο πρόεδρος της χώρας κάλεσε τις ισλαμικές τράπεζες να παίξουν τον ρόλο ιεραποστόλου επιβάλλοντας τις ισλαμικές αρχές στις οικονομίες της Δύσης.
Η ΔΙΚΑΙΩΣΗ
Το Βατικανό κάνει τη σαρία ...εικόνισμα
Στη Βρετανία όπου τράπεζες καταρρέουν οι πέντε ισλαμικές τράπεζες κι οι υπόλοιποι 17 ισλαμικοί χρηματοοικονομικοί οργανισμοί αύξησαν τα αποθεματικά τους μέσα στο 2008.
Οι περιορισμοί που θέτει ο ισλαμικός νόμος στην τοποθέτηση κεφαλαίων σε οικονομικά προϊόντα, έσωσε τα ισλαμικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα από τις τοξικές επενδύσεις. Ενδεικτικά, στη Βρετανία, όπου τράπεζες-γίγαντες (με πήλινα πόδια) κρατικοποιούνται ή γκρεμίζονται, οι πέντε ισλαμικές τράπεζες κι οι υπόλοιποι 17 ισλαμικοί χρηματοοικονομικοί οργανισμοί χαίρουν άκρας υγείας και αισιοδοξούν για το μέλλον, αφού αύξησαν τα αποθεματικά τους μέσα στο 2008.
Την οικονομική σαρία ασπάζεται πλέον και το... Βατικανό. Στην εφημερίδα της Αγίας Εδρας (Osservatore Romano), στο κύριο άρθρο, καταγράφεται η απόλυτη αποδοχή των ισλαμικών αρχών για την οικονομία, οι οποίες, αν υιοθετούνταν, θα γεννούσαν ένα ηθικότερο τραπεζικό σύστημα.
Ο συντάκτης του άρθρου προτείνει την έκδοση των ομολόγων, συμβατών με τον ισλαμικό νόμο, από δυτικές τράπεζες και κράτη.
Τα κεφάλαια που θα συγκεντρώνονταν θα μπορούσαν ν αναζωογονήσουν τη χειμαζόμενη βιομηχανική παραγωγή και τον κατασκευαστικό κλάδο. Συγκεκριμένα, σημειώνει, θα μπορούσε «να χρηματοδοτηθεί η αυτοκινητοβιομηχανία η Ολυμπιάδα του Λονδίνου»!
Η προφητεία του 3ου προέδρου των ΗΠΑ
«Φρονώ πως τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα είναι περισσότερο επικίνδυνα για τις ελευθερίες μας κι από στρατούς. Εάν ο λαός μας επιτρέψει ποτέ σε ιδιωτικές τράπεζες να ελέγξουν το ζήτημα των χρημάτων του, αυτές μέσω του πληθωρισμού και ακολούθως μέσω του αποπληθωρισμού, θα στερήσουν τους ανθρώπους από κάθε περιουσιακό στοιχείο, μέχρι τα παιδιά τους να ξυπνήσουν άστεγα στην ήπειρο την οποία οι πρόγονοί τους κατέκτησαν».
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12337&subid=2&tag=12732&pubid=7045104
Σημ.axinosp:Έχει κανείς τη θέληση από τους Έλληνες ή Ευρωπαίους Πολιτικούς να υιοθετήσει το πρόγραμμα της οικονομίας του Ισλάμ ;;ΟΧΙ
Μάλλον το μόνο που θέλουν να υιοθετήσουν είναι το αυταρχισμό του Ισλάμ !!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Θα προτιμούσα να μην αφήνετε σχόλια χωρίς όνομα, βάλτε ένα όνομα ψευδώνυμο αρκεί να μην εμφανίζεται η γελοία περίπτωση ο/η Ανώνυμος